Zapewne niejednokrotnie po zjedzeniu czegoś słodkiego czułeś przypływ energii, a zaraz później uczucie głodu powróciło na nowo. Zdecydowanie lepiej dla Ciebie jeżeli przekąską będzie kanapka z pełnoziarnistego pieczywa, która stanowić będzie zastrzyk energii trwający dłużej. Podczas, gdy niektóre pokarmy powodują intensywne skoki poziomu cukru we krwi, inne z kolei utrzymują go na stałym poziomie. Zadaniem indeksu glikemicznego jest pokazanie, jak węglowodany zawarte w żywności wpływają na nasz poziom cukru w organizmie.

Dlaczego tak ważne jest utrzymywanie stałego poziomu glukozy we krwi?

Pamiętaj o tym, że większość owoców i warzyw oraz produktów pełnoziarnistych posiadają indeks glikemiczny o wartościach pomiędzy 30 a 40. Z kolei na drugim końcu znajdują się m.in.: ziemniaki (80) czy białe pieczywo (95). Jeżeli produkty żywnościowe nie posiadają węglowodanów, to również nie będą zakwalifikowane do produktów oznaczonych mianem indeksu glikemicznego. Jednak produkty bogate w białka i tłuszcze są w stanie obniżyć wartość indeksu, jeżeli spożywa się je z żywnością o wysokim indeksie.

Z racji faktu, że produkty o niskim indeksie utrzymują stały poziom cukru we krwi, a z kolei te o wysokim powodują jego dramatyczne skoki zalecane jest spożywanie tych pierwszych. Organizm jest w stanie strawić produkty z wysokim indeksem glikemicznym szybko, a to oznacza, że szybko też odczuwamy z powrotem zmęczenie i głód.

Niebezpieczne wzrosty i spadki cukru

Część z badań sugeruje, że dieta zawierająca główne produkty z niskim indeksem glikemicznym może nam pomóc w utracie zbędnych kilogramów poprzez wyeliminowanie nadmiernego i pojawiającego się szybko uczucia głodu. Może również przyczynić się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2 poprzez stabilne utrzymywanie poziomu cukru we krwi. Z drugiej zaś strony inne badania wykazały różnice w poziomie głodu i sytości lub energii po zjedzeniu produktów o wysokim lub niskim indeksie glikemicznym. Jednym z wytłumaczeń tych badań jest sposób w jaki to naukowcy izolują żywność. Musisz jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że w prawdziwym świecie poza murami laboratorium ludzie jedzą pokarmy w kombinacji wszystkich innych wartości odżywczych, stąd też wyniki badań nie muszą potwierdzać się w codziennym życiu. Ponadto dodatkowy wpływ spożywanych pokarmów na poziom cukru we krwi różni się w zależności od osoby, gdyż organizm każdego z nas jest niepowtarzalny.

Jako przykład niech posłuży gruszka i wszystkim nam doskonale znany batonik Snickers – te dwa produkty posiadają dokładnie tą samą wartość indeksu, która jest równa 41. Powodem tak niskiego indeksu, a ta wysokiej kaloryczności batonika jest to, że większość jego kalorii pochodzi z tłuszczu, a nie z węglowodanów. Na pewno warto jest zdawać sobie sprawę z tego, które węglowodany powinny znaleźć się w naszym codziennym jadłospisie. Z całą pewnością wypada sugerować się wartościami indeksu oraz swoją intuicją.

Ranking suplementów diety na odchudzanie

Będzie nam miło gdy ocenisz naszą pracę
Share.

About Author

Miłośnik koszykówki dla którego zdrowe odżywianie i sport to styl życia, nie obowiązek. Każdego dnia staramsię inspirować do działania i zrzucenia zbędnych kilogramów setki polaków.

Leave A Reply