W dzisiejszych czasach bycie fit stało się przeogromnym trendem. Jest to jak najbardziej pocieszająca wiadomość ponieważ wiele osób wciąż cierpi na nadwagę – nawet w naszym państwie. Powoli widzimy jak mocno wzrasta świadomość ludzi co do żywienia i tego, jak należy trenować.

Wiele osób decyduje się chodzić an siłownię i zdrowiej jeść by pracować nad swoją sylwetką. Wiele osób również decyduje się na kulturystykę i to, by osiągnąć w kwestii swojego ciała jak najwięcej. Prędzej czy później przez to spora ilość trenujących decyduje się na korzystanie z suplementów diety – oczywiście nie jest to nic zaskakującego patrząc na to, ile profesjonalistów stosuje i promuje takowe produkty. Jednakże, bardzo łatwo jest się również w tym temacie zagubić ponieważ na rynku znajdziemy wiele producentów i produktów, które mogą się okazać nieodpowiednie dla nas. Z tego też powodu powstał właśnie ten artykuł, który polecany jest szczególnie osobom o zerowej wiedzy na temat odżywek dla sportowców.

Dowiecie się tutaj dokładnie tego, czym są suplementy diety oraz zapoznacie się z dwoma (najprawdopodobniej) najpopularniejszymi wariantami: białko i kreatyna!

Przedstawmy sobie na początek kilka faktów na temat suplementów diety a potem je rozwińmy:

  • zawierają w sobie przeróżne istotne składniki odżywcze zależne od sytuacji
  • ich działanie nie obiecuje stuprocentowych, natychmiastowych efektów
  • same w sobie nie są w stanie wiele dla nas zrobić
  • wybieraj odpowiednie źródła, jak chociażby https://sklep.kfd.pl/

W kwestii punktu pierwszego: suplementami diety nazywamy głównie produkty, które posiadają w sobie jeden lub więcej określonych składników odżywczych, które będą na nas działać w określonych sytuacjach. Jest to bardzo ważne ponieważ samo przyjmowanie ich “na ślepo” może nie mieć dla nas żadnego efektu lub wręcz dać nam efekt odwrotny do zamierzonego! W kwestii punktu drugiego i trzeciego widzimy dalsze rozwinięcie idei przyjmowania. Są to tylko i wyłącznie produkty, które mają na celu pomagać nam by móc dalej się rozwijać treningowo. Dbanie o siebie to bardzo długi i żmudny proces, który często może się wydłużać chociażby z powodu naszej biologii. Dodatkowo, jeśli będziemy dosłownie leżeć na kanapie i wcinać odżywki bez ładu i składu to niestety nie mamy co liczyć na jakiekolwiek pozytywne efekty – na pierwszym miejscu wciąż będzie kwestia treningu i diety. Ostatni punkt z kolei tyczy się wybierania odpowiednich, specjalistycznych sklepów ponieważ dzięki temu mamy pewność, że otrzymamy odpowiednie, legalne produkty i rzetelne informacje na temat składu czy sposobu przyjmowania określonych odżywek, co szczególnie jest bardzo ważne gdy nasza wiedza jest jeszcze dość uboga na ten temat.

Suplementy diety – białko i kreatyna

W tej części artykułu przyjrzymy się już temu, jak wygląda sprawa dwóch bardzo popularnych suplementów diety:

  • Kreatyna – jest to związek chemiczny, który składa się z aminokwasów: metioniny, argininy i glicyny. Znajdziemy go w naszym organizmie, szczególnie w mięśniach i ścięgnach. W przypadku osób, które nie ćwiczą nie mamy zbyt dużego zapotrzebowania, bo jest to od 1 do 3g./dzień. Niestety jak można się domyślić, w przypadku kulturystów zapotrzebowanie może się zwiększyć nawet do 10g./dzień! Nasz organizm nie jest w stanie przyswoić ogromnej ilości kreatyny z pożywienia przez co większość osób jednak decyduje się na stosowanie suplementów diety jako odpowiedni dodatek. Oczywiście główną mocą tego składnika odżywczego jest to, jak może wpłynąć na wzrost i jakość naszych mięśni. Oprócz tego badania również wskazują, że może powstrzymać wytwarzanie się kwasu mlekowego w naszym organizmie! W kwestii wyboru odpowiedniego rodzaju tego suplementu to głównie polecany jest monohydrat kreatyny (monowodzian), szczególnie z powodu prostoty swojej budowy gdyż jest to połączenie kreatyny z cząsteczką wody. Inne rozwiązania jak chociażby jabłczan kreatyny również mogą być dobrym rozwiązaniem. Jednakże, głównie różnią się one szybkością wchłaniania do naszego organizmu co raczej nie jest aż tak istotną kwestią dla osób, które dopiero zaczynają.
  • Białko – z pewnością suplement diety, który najmocniej kojarzy się z kulturystyką. Białko, często zwane “blokami życia” jest ważnym składnikiem odżywczym dla naszego organizmu ponieważ wspomaga przeróżne istotne procesy życiowe. W przypadku kulturystyki oczywiście głównie przyjmowany jest ponieważ może wpłynąć na wzrost i budowę naszej tkanki mięśniowej. Jak można się domyślić – nasze zapotrzebowanie na białko może wzrastać wraz z intensywnością treningu, przez co po pewnym czasie wiele osób nie widzi sensu wprowadzania protein poprzez dietę. Pomimo tego, białko również może być dobrym rozwiązaniem dla amatorów, nawet jeśli nasze ćwiczenia nie są aż tak bardzo intensywne ponieważ wciąż jest to po prostu bardzo wygodny i prosty sposób na dostarczenie odpowiedniej dawki tego składnika odżywczego. Na rynku odnajdziemy multum opcji w przypadku białka. Najpopularniejszym z nich z pewnością jest białko pochodzące z mleka krowiego. Tam mamy chociażby takie rozwiązania jak WPC (Whey Protein Concentrate), czyli koncentrat białka serwatkowego, WPI (Whey Protein Isolate), czyli izolat białka serwatkowego, oraz WPH (Whey Protein Hydrolysate), czyli hydrolizat białka serwatkowego. Najczęstszym wyborem jest jednak głównie WPC ponieważ jest to stosunkowo tani suplement, który wciąż zawiera w sobie spore ilości czystego białka w produkcie!

Podsumowanie

Kwestia suplementów diety na sam początek z pewnością wydaje się dość skomplikowana. Jeśli czujemy, że nie jesteśmy pewni jak się za to zabrać to z pewnością warto jest się zapytać osób, które już posiadają na ten wiedzę. Bez problemu odnajdziemy ich zarówno na siłowni jak i na przeróżnych forach internetowych. Powodzenia!

Share.

About Author

Miłośnik koszykówki dla którego zdrowe odżywianie i sport to styl życia, nie obowiązek. Każdego dnia staramsię inspirować do działania i zrzucenia zbędnych kilogramów setki polaków.

Leave A Reply